• December

    3

    2025
  • 113
  • 0
ექსკლუზივი : საქართველოს დემოგრაფიული და თავდაცვის პოლიტიკის პრობლემები

ექსკლუზივი : საქართველოს დემოგრაფიული და თავდაცვის პოლიტიკის პრობლემები

ვლადიმერ ხომერიკი : „სოციალური პროცესები, ეკონომიკური ცვლილებები და გლობალური მიგრაციის ტალღები ყოველდღიურად ახდენს გავლენას თანამედროვე სახელმწიფოების განვითარების დინამიკაზე. საქართველო გამონაკლისი არ არის : ჩვენი ქვეყანა, როგორც მრავალეთნიკური, მრავალრელიგიური და ისტორიულად მრავალცივილიზაციური სივრცე, განსაკუთრებით მგრძნობიარეა დემოგრაფიულ ბალანსთან, ეროვნულ უსაფრთხოებასთან და სოციალურ სტაბილურობასთან დაკავშირებული გამოწვევების მიმართ“.

მიიჩნევს ეკონომიკის დოქტორი, ავსტრიაში 2009 წელს რეგისტრირებული საქართველოს ხალხთა მსოფლიო კონგრესის გენერალური მდივანი, ევრაზიის ეკონომიკური კავშირის საზოგადოებრივი პალატის საპატიო თავმჯდომარე, საქართველოს ღირსების ორდენის კავალერი, ,,რუსი და ქართველი ხალხების ერთიანობის ფონდის” პრეზიდენტი, პროფესორი ვლადიმერ ხომერიკი.

ამ თემების ობიექტური და აკადემიური ანალიზი განსაკუთრებით მნიშვნელოვანია საზოგადოებისთვის.

სწორედ ამიტომ, ,,GEO NEWS” ექსკლუზიურად ვლადიმერ ხომერიკს ესაუბრა.

ვლადიმერ ხომერიკი ცნობილია თავისი თაობის უმაღლესი პროფესიონალიზმით, თავშეკავებული აკადემიური სტილით და იმ პრინციპით, რომ მეცნიერის მოვალეობაა რისკების იდენტიფიცირება, საზოგადოების გაფრთხილება და არა მისი გახლეჩვა.

მისი განსჯები, როგორც ყოველთვის, გამოირჩევა მსჯელობით, პასუხისმგებლობითა და სახელმწიფოებრივად ორიენტირებული ხედვით.

-ბატონო ვლადიმერ, თქვენ ერთ-ერთ ინტერვიუში ახსენეთ ე.წ. თურქი მესხების შესაძლო მასობრივი დაბრუნება. რატომ მიიჩნევთ, რომ ამ პროცესის უკონტროლო მიმდინარეობა შეიძლება დამაზიანებელი იყოს ?

აქ გარკვეული ისტორიული კონტექსტი უნდა გავიხსენოთ – თურქი მესხების საკითხი არის ძალიან რთული და ემოციური. არც ერთი ჯგუფის მიმართ საქართველოში არ არსებობს მტრული განწყობა, მაგრამ სახელმწიფოსთვის კრიტიკულია – ეთნიკურ-რეგიონალური წონასწორობის შენარჩუნება.

როდესაც საუბარია ათეულ ათას ადამიანზე, ეს უკვე არ არის მხოლოდ ჰუმანიტარული აქტი, ეს ხდება დემოგრაფიული, უსაფრთხოების, ეკონომიკური და რეგიონული პოლიტიკის საკითხი.

საჭიროა მკაფიო ჩარჩოები და მულტიფაქტორული ანალიზი, რათა არ დაზიანდეს, არც ადგილობრივი მოსახლეობა, არც დაბრუნებული ადამიანები და, რა თქმა უნდა, არც სახელმწიფოს სტაბილურობა.

-ერთ-ერთ ინტერვიუში თქვენ ასევე აღნიშნეთ, რომ თურქეთთან ურთიერთობების გაღრმავების პარალელურად, აზერბაიჯანის პოლიტიკა საქართველოს მიმართ სულაც არ ხდება უფრო მეგობრული. რას გულისხმობთ ამაში ?

-რა თქმა უნდა, საუბარი არ არის ერებს შორის დაპირისპირებაზე – ეს სრულიად მიუღებელია. მე ვსაუბრობ მხოლოდ პოლიტიკურ ინტერესებსა და გეოპოლიტიკურ რეალობებზე.

-აზერბაიჯანი და საქართველო პარტნიორები არიან, მაგრამ პარტნიორობა არ გამორიცხავს ინტერესთა სხვაობას.

დავით გარეჯის საკითხი ამის მკაფიო მაგალითია : ეს არ იყო მცირე ეპიზოდი. ეს იყო შემთხვევა, როდესაც ქართულმა მხარემ დაკარგა წვდომა ტერიტორიაზე, რომელიც კულტურულ-სულიერი მნიშვნელობით შეუფასებელია.

როდესაც საქართველოს მოქალაქეები, სასულიერო პირები და მლოცველები, ვერ შედიან საკუთარ სამონასტრო კომპლექსში, ეს ძალიან სერიოზული სიმპტომია.

გეოპოლიტიკა ემოციურობაზე მეტად ცივ გათვლებს ემყარება. ამიტომ, საქართველომ უნდა გააძლიეროს საკუთარი პოზიციები და უზრუნველყოს, რომ პარტნიორობა იყოს თანასწორი და არა ერთმხრივი.

-როგორ შეაფასებდით თურქეთის ოფიციალურ პოლიტიკას ე.წ. თურქი მესხების დაბრუნებასთან დაკავშირებით ? საზოგადოებაში არსებობს შიში, რომ ეს პროცესი შესაძლოა დემოგრაფიული მდგომარეობის შეცვლის საფუძველი გახდეს.

-თურქეთი რეგიონში უმნიშვნელოვანესი მოთამაშეა, ძლიერი სახელმწიფოა და მისი პოლიტიკა ბუნებრივად არის აქტიური.

თურქი მესხების დაბრუნების საკითხი მათთვის ჰუმანიტარულ თემად არის გაფორმებული, მაგრამ აქ ასევე, არსებობს გეოპოლიტიკური აქცენტები, რომლებიც საქართველომ აუცილებლად უნდა გაანალიზოს.

თქვენ სწორად აღნიშნეთ – საქართველოს მოსახლეობა მცირეა, ხოლო ნებისმიერი ათეულ ათასიანი ჩასახლება ავტომატურად იქცევა დემოგრაფიულ ფაქტორად. ამიტომ საქართველოს სახელმწიფომ უნდა იმოქმედოს მაქსიმალურად პასუხისმგებლობით, რათა არ შეიქმნას, არც რეგიონული უთანასწორობა და არც სოციალური დაძაბულობა.

პროცესი უნდა წარიმართოს მხოლოდ იმ შემთხვევაში, თუ არსებობს სრული უსაფრთხოების გარანტიები, მკაფიო სტრატეგია და ხელშესახები სოციალური რესურსი.

ამიტომაც ამ ეტაპზე მათი ჩამოსახელება საქართველოში დაუშვებელია და სახიფათოც.

-გადავიდეთ ეკონომიკურ თემებზე. ახლახან საუბარი იყო არაბული ექვსმილიარდიანი ინვესტიციის შესახებ. თქვენ თქვით, რომ ზოგადად ინვესტიციები მისაღებია, მაგრამ არსებობს რისკებიც. რას გულისხმობდით ?

ეკონომიკის განვითარებისთვის უცხოური ინვესტიციები აუცილებელია.

საქართველოს მთავრობამ არაერთი მნიშვნელოვანი ნაბიჯი გადადგა ეკონომიკური ზრდის, ტურიზმის, ინფრასტრუქტურისა და საინვესტიციო გარემოს გასაუმჯობესებლად, ეს რეალობაა. რაც შეეხება არაბულ ინვესტიციას, მას შესაძლოა, ჰქონდეს მნიშვნელოვანი საზოგადოებრივი სიკეთე, თუმცა არსებობს უნივერსალური წესი – სასარგებლო ინვესტიცია და უსაფრთხო ინვესტიცია ყოველთვის უნდა ემთხვეოდეს ერთმანეთს.

არის ისეთი პროექტები, რომლებიც ზღუდავენ სახელმწიფოს სუვერენიტეტს, გავლენას ახდენენ კრიტიკულ ინფრასტრუქტურაზე, აჩენენ ტექნოლოგიურ დამოკიდებულებას, ან ცვლიან მოსახლეობის განაწილებას.

ასეთ შემთხვევებში სახელმწიფოს ვალია, თქვას მკაფიო „არა“.

სახელმწიფოებრიობის საფრთხის შემცველი გარიგება არანაირ ფასად არ უნდა განხორციელდეს.

საქართველოს მთავარი საზრუნავმა ყოველთვის უნდა იყოს :
ქვეყნის მოსახლეობა, მისი კეთილდღეობა, სოციალური სტაბილურობა და დემოგრაფიული უსაფრთხოება.

-როგორ შეუძლია საქართველოს ხელისუფლებას დაიცვას დემოგრაფიული ბალანსი ისე, რომ არც ადამიანის უფლებები დაირღვეს და არც უსაფრთხოება დაზიანდეს ?

ეს არის უაღრესად რთული, მაგრამ სრულიად შესრულებადი ამოცანა.

სახელმწიფოს აქვს ოთხი ძირითადი ინსტრუმენტი :

კანონმდებლობა;
მკაფიო ჩარჩოები მიგრაციის, მოქალაქეობის მინიჭების, ბინადრობის უფლებისა და დემოგრაფიული პროგრამების მართვისთვის.

ინტეგრაციის პოლიტიკა;
განათლება, ენის პროგრამები, მოქალაქეობრივი განათლება, ადგილობრივ თვითმმართველობებთან თანამშრომლობა.

რეგიონული უსაფრთხოების კონტროლი;
გარე აქტორების ზეგავლენის პრევენცია – კრიტიკული ინფრასტრუქტურის დაცვა.

სტრატეგიული კომუნიკაცია;
საზოგადოებას ზუსტად უნდა ესმოდეს, რა ხდება და რატომ. გაურკვევლობა აჩენს დაძაბულობას.

ამ ოთხი კომპონენტის სწორად შეკრება უზრუნველყოფს იმას, რომ არც ერთ მოქალაქეს არ მიადგეს ზიანი და ამავე დროს, დაცული იყოს სახელმწიფოს დემოგრაფიული და უსაფრთხოების ინტერესები.

-საბოლოოდ, რას ეტყოდით ქართულ საზოგადოებას ? რა არის მთავარი, რასაც ყურადღება უნდა მივაქციოთ ?

-საქართველოს ძალა ყოველთვის იყო ერთიანობა, კულტურული ძაფების სიმტკიცე და სახელმწიფოებრივი სტაბილურობა.

ჩვენ უნდა გვახსოვდეს : მიგრაცია არ არის თავის თავში საშიში, საშიშია მისი უკონტროლო ფორმები.

ეთნიკური მრავალფეროვნება არის სიმდიდრე, მაგრამ აუცილებელია ინტეგრაცია და საერთო წესების დაცვა.

პარტნიორობა ნებისმიერ ქვეყანასთან მისაღებია, თუ ის არ აზიანებს საქართველოს სუვერენიტეტს.

ეკონომიკური განვითარება მნიშვნელოვანია, მაგრამ უსაფრთხოება და დემოგრაფიული სტაბილურობა უპირველესია.

სახელმწიფოს, ხელისუფლებას და საზოგადოებას საერთო პასუხისმგებლობა გვაკისრია. თუ ჩვენ სწორად, გონივრულად და მშვიდად ვიმოქმედებთ, საქართველო დარჩება სტაბილურ, უსაფრთხო და განვითარებად ქვეყანად.

ქეთი ხომერიკი, ირაკლი კერესელიძე

,,GEO NEWS”

Проблемы демографической и оборонной политики Грузии 

Интервью с профессором Владимиром Хомерики. 

Владимиром Хомерики : ,,Социальные процессы, экономические изменения и волны глобальной миграции ежедневно влияют на динамику развития современных государств. Грузия не является исключением : наша страна, будучи многоэтническим, многоконфессиональным и исторически многоцивилизационным пространством, особенно чувствительна к вызовам, связанным с демографическим балансом, государственной безопасностью и социальной стабильностью”.

Объективный, академический анализ этих тем особенно важен для общества. Именно поэтому  ,,GEO NEWS” поговорили на эту тему с одним из самых опытных научных экспертов, профессором Владимиром Хомерики.

Владимир Хомерики известен высочайшим профессионализмом своего поколения, сдержанным академическим стилем и принципом, что долг учёного – выявлять риски, предупреждать общество, но не раскалывать его.

Его суждения, как всегда, отличаются аргументированностью, ответственностью и государственно -ориентированным видением.

-Господин Владимир, прежде всего, благодарим Вас за согласие на интервью. Как бы вы оценили текущую миграционную динамику в Грузии и каковы основные риски, которые могут существовать для демографической безопасности страны ?

-Спасибо за приглашение. Такие сложные и деликатные вопросы следует обсуждать только в рамках академического и рационального подхода. Грузия – страна с ограниченными ресурсами, небольшой демографической группой и исторически сложным геополитическим положением.

В этих условиях неконтролируемая миграция может стать для страны серьёзным структурным вызовом.
Миграция сама по себе нормальный социально-экономический процесс, но важны её масштабы, региональное распределение, степень интеграции и возможности государства.

В противном случае мы получим то, что наблюдаем сегодня во Франции и Германии, которые были центрами христианской культуры, а сегодня полностью утратили культурную и религиозную идентичность.
Когда небольшая страна сталкивается с несколькими сотнями тысяч новых поселенцев одновременно, естественно, возникает опасность нарушения демографического баланса. Это не означает отторжения инакомыслящих или других этнических групп , это государственный расчёт, который нельзя игнорировать.-Вы часто упоминаете, что в Грузии есть регионы, где уже доминирует одна определённая этническая группа. Почему это важно для безопасности страны ?

-Грузия всегда была толерантной страной, и этническое разнообразие является частью нашей культуры. Но существуют красные линии государственной безопасности, которые нельзя переходить.

Когда регион одновременно становится этнически однородным, слабо интегрированным в государственные институты, экономически отсталым и подверженным риску попадания под политическое влияние внешних сил, это создаёт сложную реальность.

Речь идёт лишь о том, что государство должно обеспечить интеграцию и равноправное участие всех граждан Грузии в общественной жизни. Например, Самцхе-Джавахети, исторически сложный регион. При рассмотрении вопроса о дополнительном размещении крупных перемещённых лиц или других групп на таком пространстве, будь то так называемые турецкие месхетинцы или другие, необходимо анализировать каждый элемент безопасности.

Государство несёт ответственность за сохранение гражданского мира, идентичности и социального равновесия.

-Вы упомянули о возможном массовом возвращении так называемых турецких месхетинцев. Почему вы считаете, что неконтролируемый ход этого процесса может быть пагубным ?

-Здесь следует вспомнить определённый исторический контекст. Вопрос турецких месхетинцев очень сложный и эмоциональный. В Грузии нет враждебности ни к одной из групп. Но для государства критически важно поддерживать этнорегиональный баланс.

Когда речь идёт о десятках тысяч человек, это уже не просто гуманитарный акт, а вопрос демографической, охранной, экономической и региональной политики.

Необходимы чёткие рамки и многофакторный анализ, чтобы не навредить ни местному населению, ни возвращающимся, ни стабильности государства.

-В одном из своих интервью вы отметили, что, несмотря на углубление отношений с Турцией, политика Азербайджана в отношении Грузии не становится более дружественной. Что вы под этим подразумеваете ?

-Речь не идёт о противостоянии между государствами , это совершенно неприемлемо. Я говорю лишь о политических интересах и геополитических реалиях.

Азербайджан и Грузия – партнёры, но партнёрство не исключает различий в интересах. Вопрос Давид-Гареджи яркий тому пример :

это был не единичный случай. Речь идёт о потере грузинской стороной доступа к территории, имеющей бесценное культурное и духовное значение. Когда граждане Грузии, священнослужители и верующие не могут попасть в свой монастырский комплекс, это очень серьёзный симптом.

Геополитика основана скорее на холодном расчёте, чем на эмоциях.

Поэтому Грузии следует укреплять свои позиции и обеспечить равноправное, а не одностороннее партнёрство.

Как бы вы оценили официальную политику Турции в отношении возвращения так называемой турецкой Месхеты? В обществе существуют опасения, что этот процесс может стать основой для изменения демографической ситуации.

Турция – крупный игрок в регионе, сильное государство, и её политика, естественно, активна. Вопрос возвращения турецкой Месхеты для них трактуется как гуманитарный, но здесь есть и геополитические акценты, которые Грузии обязательно необходимо проанализировать.

Вы правильно отметили: население Грузии невелико, и любое поселение с десятками тысяч человек автоматически становится демографическим фактором.

Поэтому грузинское государство должно действовать с максимальной ответственностью, чтобы не создавать ни регионального неравенства, ни социальной напряженности.

Этот процесс должен происходить только при наличии полных гарантий безопасности, четкой стратегии и ощутимых социальных ресурсов.

Именно поэтому их включение в состав Грузии на данном этапе неприемлемо и даже опасно.

-Перейдем к экономическим темам. Недавно шла речь об арабских инвестициях на сумму шесть миллиардов. Вы сказали, что инвестиции в целом приемлемы, но есть и риски. Что вы имели в виду ?

-Иностранные инвестиции необходимы для экономического развития. Правительство Грузии предприняло ряд важных шагов для улучшения экономического роста, туризма, инфраструктуры и инвестиционной среды, это реальность. Что касается арабских инвестиций, то они могут принести значительную общественную пользу.

Однако существует универсальное правило :
полезные и безопасные инвестиции всегда должны совпадать.

Существуют проекты, которые :
ограничивают суверенитет государства, влияют на критическую инфраструктуру, создают технологическую зависимость или изменяют распределение населения.

В таких случаях государство обязано сказать однозначное ,,нет”.

Сделка, угрожающая государственности, не должна заключаться ни при каких обстоятельствах.

Главной заботой Грузии всегда должны быть :
население страны, ее благополучие, социальная стабильность и демографическая безопасность.-Как правительство Грузии может защитить демографический баланс, не нарушая права человека и не ставя под угрозу безопасность ?

Это чрезвычайно сложная, но вполне осуществимая задача.

У государства есть четыре основных инструмента :

Законодательство:
Четкие рамки управления миграцией, гражданством, правами на проживание и демографическими программами.

Интеграционная политика:
Образование, языковые программы, гражданское образование, сотрудничество с местными органами власти.

Региональный контроль безопасности:
Предотвращение влияния внешних факторов; защита критичной инфраструктуры.
Стратегическая коммуникация:Общественность должна точно понимать, что происходит и почему. Неопределенность порождает напряженность. Правильное сочетание этих четырёх компонентов гарантирует, что ни один гражданин не пострадает, и в то же время будут защищены демографические интересы и интересы безопасности государства.

-Наконец, что бы вы сказали грузинской общественности? На что в первую очередь следует обратить внимание ?

-Сила Грузии всегда заключалась в единстве, прочности культурных связей и стабильности государства. Мы должны помнить : Миграция сама по себе не опасна, опасны её неконтролируемые формы.

Этническое разнообразие — это богатство, но интеграция и соблюдение общих правил необходимы;
Партнёрство с любой страной приемлемо, если оно не наносит ущерба суверенитету Грузии;

Экономическое развитие важно, но безопасность и демографическая стабильность превыше всего.

Государство, правительство и общество несут общую ответственность. Если мы будем действовать правильно, мудро и спокойно, Грузия останется стабильной, безопасной и развивающейся страной.

Кетеван Хомерики, Ираклий Кереселидзе

,,GEO NEWS”

LEAVE A COMMENT

Your comment will be published within 24 hours.

COST CALCULATOR

Use our form to estimate the initial cost of renovation or installation.

REQUEST A QUOTE
Latest Posts
Most Viewed
Text Widget

Here is a text widget settings ipsum lore tora dolor sit amet velum. Maecenas est velum, gravida Vehicula Dolor